Skolens profil
Visjon: "Et trygt sted å være, et spennende sted å lære, der alle tar ansvar og er på lag, en skapende skole hver eneste dag."
Toppåsen skole er en barneskole i bydel Søndre Nordstrand med drøyt 300 elever.
Vi har mottaks- og alfabetiseringsgrupper. På Toppåsen er det høyt under taket.
Mange kulturer er representert, både blant elevene og de ansatte. Skolen har et stabilt og engasjert personale som strekker seg langt for at elevene skal trives og lære.
Dyktige pedagoger og øvrige ansatte arbeider sammen for å sikre god oppfølging av den enkelte elevs faglige- og sosiale utvikling. Alle elevene på Toppåsen skole har hvert sitt lærebrett som brukes i deler av undervisningen.
Toppåsen skole har sterk fokus på tidlig innsats og grunnleggende ferdigheter hvor elevene er aktive og medvirkende i sin læring.
Oppsummering Strategisk plan
Toppåsen skole har høye mål og ambisjoner for elevene både faglig og sosialt.
Strategisk plan er skolens prioriteringer gjort ut fra byrådets budsjett for 2024. Planen er utarbeidet med prioriterte fokusområder på bakgrunn av skolens evalueringer, risikovurdering og analyse av skolens resultater.
Flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring og være forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv
Skolens strategiske plan og dens mål har som hensikt å danne grunnlaget for en trygg hverdag der elevene utvikler gode grunnleggende ferdigheter. Når vi våre strategiske mål, vil det kunne sikre at flere elever fullfører og består det 13.-årige løp.
Alle elever skal ha grunnleggende lese, skrive og regneferdigheter tidlig i skoleløpet.
Toppåsen skole ønsker å styrke elevens lese- og regneferdigheter, samt styrke elevenes språklige ferdigheter. Helhetslesing og veiledet lesing vil prege leseopplæringen i tiden fremover. Systematikk i innlæring av begreper vil komme alle elevene til gode. Et mål skolen har satt seg, er å tilpasse undervisningen bedre for elever med dysleksi. Dette gjelder opplæring i hjelpemidler og daglig bruk. Elevaktive undervisningsformer med bruk av konkreter og praktiske oppgaver satt i en gjenkjennbar og daglig kontekst, skaper forståelse og relevans av faget for elevene.
Elevenes grunnleggende ferdigheter og dybdekompetanse i fag og evne til å skape, tenke kritisk, forstå og utforske på tvers av fag skal utvikles gjennom hele skoleløpet.
Toppåsen skole er opptatt av at elevene skal ha en skolehverdag med motiverende undervisning som utfordrer den enkelte gjennom dybdelæring, fokus på strategier og problemløsning, og på økt forståelse, relevans og sammenheng.
Toppåsen skole skal arbeide med læreplanen gjennom felles planlegging og erfaringsdeling. Personalet skal samarbeide med elevene om planlegging og evaluering av undervisningen for å sikre at undervisningen er relevant for elevene og at undervisningen fremmer mestring og motivasjon. Skolen skal samarbeide med AKS, slik at elevene opplever en helhet i skoledagen.
Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.
Helse, trivsel og læring henger sammen. Vi jobber for å utvikle oss og få enda bedre kompetanse på hvordan vi sørger for et trygt og inkluderende læringsmiljø.
Målet for skolen er å sikre gode rutiner i alt arbeid med våre elever. Gode standarder og felles verdigrunnlag bidrar til å gjøre skolehverdagen trygg og forutsigbar for alle elever.
Aktivitetsskolen skal bidra til å styrke elevenes motivasjon, mestringsfølelse, norskspråklige ferdigheter og læring gjennom økt deltagelse og kvalitet i AKS.
AKS skal støtte opp om skolens arbeid og være læringsstøttende. Aktivitetene skal oppleves motiverende og engasjerende for elevene. Det skal legges vekt på
elevmedvirkning hvor elevene være med i planlegging, gjennomføring og evaluering av aktivitetene. AKS må sikre gode og forutsigbare rammer rundt elevenes skolemiljø i tett samarbeid med skolen. Elevene skal oppleve en helhetlig skolehverdag med sammenheng i forventinger, regler og rammer. AKS skal ha et godt samarbeid med hjemmet og sørge for en god kommunikasjonsflyt.