Vannkopper på skolen

Helsesykepleier

Hvordan ser vannkoppene ut?

Det starter som et utslett, små røde prikker, som regel først på ansiktet og overkroppen. Det utvikler seg i løpet av noen timer væskefylte blemmer eller blærer som klør. Blemmene varer et par dagers tid før det blir skorpe på dem. Siden kan det spre seg til resten av kroppen, av og til også i slimhinnene i munnen eller på kjønnsorganene. Man kan få nye blemmer i inntil ca. 1 uke. Derfor vil et barn med mange vannkopper ha noen nye små blemmer, noen store blemmer, noen med skorpe og noen nesten tilhelte sår.

Hvordan smitter vannkopper?

Viruset kan smitte gjennom bitte små dråper, enten ved at man er i direkte kontakt med en som selv er smittet, eller i dråper i luften.

Hvor lenge er man smittsom?

Man er smittsom fra 2–3 dager før utslettet bryter ut og inntil alle blærene har sprukket og fått skorpe.

Kan man ha vannkopper uten å være "syk"?

Noen barn med vannkopper får litt feber, og kan bli trøtte og irritable. Det er imidlertid veldig forskjellig hvor påvirket barna blir. Noen får bare få blemmer og er ikke tydelig plaget av feber. Andre barn kan bli nesten dekket av utslett og være mye plaget.

Hvordan skal man behandle vannkopper?

Det viktigste er å prøve å lindre symptomer ved vannkopper: Pass godt på den som er syk. Mål feberen og kontroller med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Ring lege hvis du er i tvil om tilstanden. Kløestillende medisin. For å lindre kløen kan en smøre seg inn med hvitvask (reseptfritt) eller lokalbedøvende stoffer (obs! Kan svi en kort stund etter at det er smurt på).

Når bør jeg kontakte lege?

Så lenge allmenntilstanden er god, er det ikke nødvendig å kontakte lege ved vannkopper. Kontakt lege ved dårlig allmenntilstand, kraftig hodepine, nakkestivhet, kvalme, oppkast og feberkramper.